torsdag 7 mars 2013

Rim, ramsor och sånger för språklek


Ramsor

Flera av dessa ramsor går att använda både som klappramsor och räkneramsor. Klappa i takt för att träna rytmik och att vara i takt med varandra. Använd dem för att veta vem som ska "vara" när man leker olika lekar.

En gumma gick på stadens torg.
Hur många äpplen hade hon i sin lilla, lilla korg?
Någon säger en siffra och så räknar man dit.
A- b- c- d- råttan kokar te
e- f- g- h- barna tittar på
i- j- k- l- får vi ost i kväll
m- n- o- p- vi får pappa be
q- r- s- t- -u se han kommer
v- x- y- z- å- ä- ö- hit med ost och brö!
Katten är ju dö!

Elle belle bi
 nu är du fri
och skall inte bli
Palami salami sinlami so
sebidej sebido
äkstra lara
Kajsa Sara brun stut
så ut med dig din dumma snut!

Esicke desicke luntan tuntan
semeli maka kokeli kaka
östan västan stilla vind.
Ärtan pärtan piff puff.
Agare, bagare, kejsare, kung.
Siden, sammet, trasa, lump.
Bonde, båtsman, katt och hund.

Nicken nacken tacken tå
den som lotten faller på
han ska visserligen stå
tills i morgon klockan två
- ett, två.
Kalle lång
fick en gång
höra på en vacker sång:
ding dång ding dång.
Ut med dig för denna gång.

Elle, belle, bi. Du slapp att bli!
Ellen, dellen, du. Ute ska du vara nu!

Ole, dole, doff.
Kinke, lane, koff.
Koffe, lane, binke, bane.
Ole, dole, doff!
(Denna ramsa räknas med knutna händer.
Den som räknar slår på de andras båda knytnävar,
även på sina egna bägge händer.)
Apala, misala, mesinka, meso.
Sebedej, sebedo.
Extra lara, Kajsa Sara.
Häck, väck, vällingsäck.
Ut med dej du långe man, väck!

Elle, melle, ming, mang,
ding, dang.
Skeppet går, ut i år.
Rygg i rand, två i spann.
Snipp, snapp, snute.
Du är ute!
Dudderidi, dudderi du
Dudderidi, dudderi su
tre och sju
skynda nu
göm dig nu!

Hacka, packa nie, noll
katten satt på kungens golv
räkna rätt så blir det tolv.
Esige desige, luntan tunta.
Simelimaka, kuckelikaka,
atteli tatteli puss.

App, lapp, sa att du slapp sitta i fars gamla hatt i natt!

Äppel, päppel, pirum, parum.
Kråkan satt på tallekvist.
Hon sa ett, hon sa tu,
ute ska du vara nu!
Kalle Anka skulle gå på bio.
Hur många minuter kom han för sent?
(Den utpekade svarar t.ex. tio).
 

Annika, Pannika, Södermanné
häckla, väckla, domaré.
Kung Karl, general,
gick igenom silversal.
Åtta veckor före jul
dansar Anna Britta brud!
Ett tu tre
lischa loscha le
ocka pocka
domens klocka
ärla pärla puff.

Ättiga dättiga lånton tånton
se mig till maka puffelikaka
ärtan pärtan piff paff puff.
Essike, dessike, luntan, tuntan.
simmelimaka, kuckelikaka.
ärtan, pärtan, piff, paff, puff.

Äska däska
noka toka
franskamaka
kuttra kaka
Illern pillren
petrum puff.
Du lille luff
ut för denna duff.

Edam, bedam, buseman, bom
rackare, stackare, hysare, kung.
Esige desige, luntan tunta.
Simelimaka, kuckelikaka,
esige desige du!

Här finns ramsor med ramsor med rörelser för hela kroppen.

Här bor du  (peka på axeln).
Här bor jag  
(peka på handleden).
Här bor sme'n mitt i len 
(armbågsvecket).
Här bor nalle, mitt i skalle 
(mitt på huvudet).
Han går genom skogen  
(promenera med fingrarna genom håret mot pannan).

Ett litet äpple hängde på en gren och det växte och växte i solens sken.
Men en dag sa det pang och äpplet ramla ner. Jag tog upp det, åt upp det. Så fanns det inte mer.
(Man formar händerna till ett äpple, drar isär händerna ifrån varandra. Slår båda händerna i golvet, låtsas ta upp äpplet och äta av det.)

Min näsa den kan fräsa,
mitt öra det kan höra.
Mina ögon dom kan se
och min mun den kan le.
Beskrivning: Fräs, lyssna, lek tittut och le.
Baka, baka, liten kaka
Rulla, rulla, liten bulla
Mjöla den
Picka den
och så skjuts in i ugnen!
Beskrivning:
Baka på barnets mage. Knåda lite först. Rulla runt. Ta lätt, lätt när du mjölar. Picka med fingrarna. Lyft upp barnet när du skjutsar in det i ugnen.

Det var en gång ett litet troll
som bodde i en strut
och varje gång man knacka på
så ropa han - Tittut!
Beskrivning:
Måtta "litet" med händerna. Forma händerna till ett V (strut). Knacka på ena handflatan. Håll händerna för ansiktet och öppna och ropa Tittut!
Öga, öga, näsa, mun,
hakan, pannan
och kinden rund!
Öra, öra, nacke, hår.
Hoppas lilla magen mår!
Beskrivning:
Ta på barnets olika kroppsdelar. Klappa runda kinden och sedan lilla magen.

En sån liten mun-
se så röd och rund!
Och så ögon två-
är som stjärnor små.
Och en liten näseknopp
här i mitten sticker opp
- pling, pling, pling.
(Visa på kroppsdelarna under ramsans gång.)
Fingrarna många
Armarna långa
Tårna små
Bena två
Magen rar
Här är jag.
(Visa på kroppsdelarna under ramsans gång.)

Öra, öga, näsa mun det har barnet varje stund
öra, öga, nos och mun det har både katt och hund.
Knacka på dörren (pannan)
Titta i gluggen (ögonen)
Vrida om låset (näsan)
Torka sig på mattan (ovanför läppen)
Varsågod och stig in (i munnen)

I ett rosa berg                    (visa berget)
bor en liten dvärg               
(måtta med fingrarna)
hon har stort svart hår        
(sprätta med fingrarna)
och bara fyra tår.               
(fyra fingrar)
när hon hoppar med sitt rep 
(snurra hopprep m armarna)
hör man pipelipip.                
(pip-prata)
Det är tio små möss             
(tio fingrar)
och tusen löss.                  
(spring m fingrarna på golvet)
De bor i hennes väska          
(visa en väska)
Ibland vill de sig läska        
(drick ur ett glas)
med saft av skogens alla bär.
(drick mer)

Tjock, smal, liten, stor
långt där nere ett spöke bor.
Är han farlig? Nej, nej, nej.
Han vill bara säga HEJ!.
Fötter, ben och kropp
armar, hals och huvudknopp,
det är jag.
Fötter, ben och kropp
armar, hals och huvudknopp,
det är du.
(Visa på kroppsdelarna under ramsans gång.)

Det kommer en man ifrån sjumilaskog (Gå med fingrarna genom håret)
han knackar på dörren,
(Knacka på pannan)
och tittar i fönstret
(Titta i ögonen)
så tar han tag i dörrhandtaget,
och stiger in,
(Ta i näsan)
och säger goddag, goddag!
(Ta om haka och bocka mot varandra)

Händerna små, ögon två.
Fötterna så, lätt på tå.
Håret här, näsan där.
munnen här, öron där.
Mina händer dom kan klappa,
mina händer dom kan vinka,
mina händer dom kan peka
och min kind, den kan dom smeka.

I en liten stuga (gör ett hus m händerna)
Bor ett litet, litet troll ( visa din tumme)
Det har långa, långa öron (måtta m armarna)
Och en näsa som en boll (kupa händerna runt näsan)
Det kan klättra högt upp i träden (klättra m handen uppför armen)
och det ramlar aldrig ner.
När det sitter högt däruppe (göm en a handen bakom fingrarna på den andra)
Ser det mer än andra ser ( titta fram m tummen bakom fingranra)
Med sin långa svans den vinkar (stick fram lillfingret och vinka)
Upp till mångubben i skyn (gör en stor cirkel)
Som med alla stjärnor blinka (vinka m fingrarna)
Till vårt troll och hela byn (visa tummen och gör stugan igen)

Pelle plutt, plutt, plutt
tog ett skutt, skutt, skutt
över ån, ån, ån
tappa tån, tån, tån.
In i kammar´n efter hammar´n
spika fast den lilla tån.
Sprang han hem, hem, hem
klockan fem, fem, fem.
Fick han mat, mat, mat
på ett fat, fat, fat.
Makaroner stora som kanoner
som sa PANG.
Klappa takten till denna ramsan - händer, knä, händer, knä.

Nytt 071208

Här är en blomma och här är en boll.
alla vi andra äro små
troll.
Här är en flagga och här är en mus,
kom så
springer vi in i ett hus.
Här är en trumma och här är en fela,
nu kan vi sjunga och spela
 
I munnen två rader av tänder jag har,
en har jag tappat,, den andra har jag kvar.
Peka på tänderna.
jag borstar dem noga båd morgon och kväll
de gillar ej snask och karamell.
Låtsas borsta tänderna.
 

      Vi plockar apelsiner långt bort i ett
      land där solen alltid skiner.
 Plocka ur luften.
 Armarna över huvudet.
      Apelsinen gul och rund den är
      och stor som så här.
 Kupa händena.
      Vi skalar den och äter den så gärna
      och vi tar bort varenda kärna.
 Låtsas skala.
      Oh, vad den smakar bra
      jag har en hel korg jag vill ha.
Den stal ett ägg,
den stekte´t,
den salta´t,
den åte´t,
och den token smet
och skvallra till stor förtret.
Visa fram fingrarna.
Jag är hungrig, sa Tummetott.
Det är jag med, sa Slickepott.
Vi tittar i ryggsäcken, sa Långeman.
Där finns säkert något gott, sa Gullebrand.
Det äter vi upp , sa lilla Vicke Vire.
Visa fram fingrarna.


Här kommer lilla Lisa ( Visa upp ett pekfinger ) .
och här kommer lille Per.
( Andra pekfingret ).
Dom ska gå till skogen, för att plocka bär.
("Gå" med händernas pek- och långfingrar, på golvet ) .
Men så börjar det å´ regna,
( "Smattra" med fingrarna mot golvet ).
och så börjar det å´ åska.
( Knytnävarna mot golvet och dundra som åska ).
och så kommer blixten!
( Slå händerna mot varann ).
Men då blir dom så rädda,
så då springer dom hem igen.
( "Spring" med fingrarna så dom hamnar bakom ryggen ).

Vad det är kallt, sa Tummetott.
Det tycker jag med, sa Slickepott.
Och vad jag fryser, sa Långeman.
Å jag bara nyser, sa Gullebrand.
Men man blir varm om man tar vantarna på,
sa lilla Vicke Vire.
Visa fram fingrarna.
Tummetott har gjort en kaka
Slickepott vill gärna smaka
Långeman sätter kakan i ugnen
Gullebrand passar kakan i ugnen
medan Vickevire tittar på.
Om en stund är kakan klar
stor och rund som så.
Då bjuder Tummetott Slickepott,
Långeman, Gullebrand,
och Vickevire att smaka.
Visa fingrarna i tur och ordning.

Jag vill ha mat - sa Tummetott
Var ska vi ta´t? - sa Slickepott
I mammas skafferi - sa Långeman
Vi törs inte - sa Gullebrand
För då springer lilla Vickevire och skvallrar!
Visa fram fingrarna.
Den första vill äta
Den andra vill peta
Den tredje vill steka
Den fjärde vill leka
Den femte, den lill, lill, lill
Vill också hjälpa till.
Visa fram fingrarna.

Alla fingrar sprallar idag, alla fingrar sprallar idag.
De pillar mig på tårna, de klättrar uppför benen,
de klappar mig på låren, de killar mig på magen,
de rufsar mig i håret.
Sen klappar de varann så mycket de kan.

Jag har ett litet äpple som jag har fått av mor.    (händerna knutna mot varandra) 
I äpplet finns ett kärnhus där tio kärnbarn bor. 
(alla fingrarna upp)
I vart och ett av rummen två kärnbarn sova får.
   (tummarna ihop, pekfingrarna ihop osv)
Där ligger de  och drömmer om sol och ljus och vår.
  ( armarna  i en solbåge över huvudet) 
Kan även sjungas med melodin "Susanna har en klänning"

Vispa, vispa pannkaksmet, (vispa runt med barnets hand)
Häll i laggen rund och het (häll med barnets hand)
Grädda, grädda i all hast
(dra handen fram och tillbaka)
Vänd i luften med ett kast
( svinga armen i luften)

Klipp, klipp säger saxen
Tripp, tripp säger taxen
Hoppsansa så säger ja´
Men ingenting säger braxen
Lilltåa
Tåtilla
Tillrosa
Kroknosa
Och Storstompen opp i vädret
Peka på tårna.

Tåtisse,
fotbisse,
benborre,
knäknorre,
lårvecken,
och liten
liten vällingsäck.
 
Vi ska ha kalas, sa tummetott.
Så kom Slickepott, Långeman, Gullebrann och lilla Vicke Vire.
Och lika många till.
Och dom hade skoj
med ett väldigt stoj.
Men så blev lilla Vicke Vire trött
och snart sov alla fingerbarnen sött.

En tumme tittar upp en tumme tittar ner.
Han smyger bakom ryggen så syns han inte mer
Då kommer den andre tummen men vad är det här?
var är min kompis som brukar vara här.
Tittut din gamle tumskrutt här har du mig.
Jag var ju bakom ryggen och leta efter dig.
Den ene ropa hej den andre ropar hoj
Så ropa de tillsammans och har det jätte skoj.
Här är pojken Tummetott,
han brukar köpa mycket gott
åt sin syster Slickepott.
Men hon hål i tanden fått,
Långeman som pappa är
säger då så här:
Gå till doktor Gullebrand,
han lagar fint din tand.
Syster Vicke Vire säger sedan så,
varsågod och skölj, nu får ni gå!

Den lilla hönan värpte ägget.
Den hönan stekte ägget.
Den hönan dukade bordet.
Den åt och blev fet.
Men den lilla hönan som är så smal fick bara ett skal.
Snipp! Det var tummetott!
Snopp! Det var slickepott!
Surr! Det var Långeman!
Burr! Det var Gullebrann!
Hej! Det var lilla Vickevire!

Sko, sko liten häst
i morgon blir det snö och frost
då blir skorna dyra,
tre daler och fyra.
(Bulta barnet under foten).
Blomman så sakta ur jorden tittar upp,
solen den skiner och blomman slår ut sin knopp.
Forma händerna till en blomma och spreta sedan med fingrarna.

 På svenska

Flyg fula fluga och den fula flugan flög. 

Pappa hänger upp hinkar i taket.

Sju sjösjuka sjömän sköttes av sju undersköna sjuksköterskor på skeppet Shang Hai.

Jag såg en såg och vart jag såg så såg jag bara såg vid såg. 

Typiskt västkustskt. 
Knut satt vid en knut och knöt en knut.
När Knut knutit knuten var knuten knuten.

Tändstickstricks.

Farfar, får får får?
Nej, får får inte får, får får lamm. 

Kvistfritt kvastskaft, kvistfritt kvastskaft, kvistfritt kvastskaft, ... 

Dessa dagar kan man inte kalla kalla, de borde heta heta. 

Ställ stället i ställ-stället i stallet istället.

Sju sjösjuka sjömän på skeppet Shang Hai.

Sotaren Selma samlar semlor. Se så många semlor Selma samlat.

Sex laxar i en laxask.

Visst måste Mats sitta sist.

Plocka pepparkorn i en kopparpanna.
På tallrik ätes efterrätt
men om man tänker efter rätt
man ock den skog för tallrik kallar
som mycket talrik är på tallar.
Eller hur?
På engelska
  • Bettie bought a bit of butter, but the bit of butter Bettie bought was bitter, so Bettie bought a better bit of butter.
  • She sells sea-shells on the sea-shore, and the sea-shells she sells are sea-shells I'm sure.
     
  •  The big black bug bled black blood.
     
  • I wish to wish the wish you wish to wish, but if you wish the wish the witch wishes, I won't wish the wish you wish to wish.
     
  •  Very well, Viktor Williams.
     
  • Six slimy snails sailed silently.
Här finns det flera tungvrickare på många språk: Collection of Tongue Twisters http://www.uebersetzung.at/twister/index.htm

Rörelsesånger

Gör rörelser som passar till texten.

I ett hus vid skogens slut

I ett hus vid skogens slut, liten tomte tittar ut.
Haren skuttar fram så fort, knackar på dess port.
Hjälp ack, hjälp ack, hjälp du mig,
Jag vill bara värma mig.
alt. (annars skjuter jägar'n mig)
Kom, ja, kom i stugan in, räck mig handen din.
   Barnen sover    
Mel: Björnen sover

Barnen sover, barnen sover
i sitt lugna bo.
Nu ska barnen vakna,
sträcka upp sin haka.
Ena armen, andra armen,
och så benen stå.

  Dansa lilla Nallebjörn
Mel: Ach, du lieber Augustin

Dansa lilla Nallebjörn hopp, hopp, hopp
hopp, hopp, hopp.
Dansa lilla Nallebjörn hopp, hopp, hopp.
Stampa med fötterna , klappa med händerna.
Dansa lilla Nallebjörn hopp, hopp, hopp.
Jag klappar mig

Jag klappar mig på axlarna, när jag gjort nåt bra!
Jag klappar mig på magen, när jag är mätt och glad!
Jag klappar mig på huvudet, när jag varit snäll!
Jag klappar mig på rumpan, morgon, middag, kväll!

Huvud, axlar, knä och tå

Huvud, axlar, knä och tå - knä och tå.
Ögon, öron, kinden klappen får
Huvud, axlar, knä och tå - knä och tå.
Huvud axlar mage lår, rumpan går.
Huvud axlar mage lår, rumpan går.
Ögon, öron, kinden klappen får.
Huvud axlar mage lår, rumpan går.

Vidrör de kroppsdelar som sjungs, ev kan man stegra hastigheten när man sjunger den flera gånger.
En ny vers från Malin Ekdahl

Huvud axlar knä och tå mage lår
Huvud axlar knä och tå näsa hår
Ögon öron kinden klappen får
Huvud axlar knä och tå stjärten går.
Jag kan krypa
Mel: Oh, my darling Clementine

Jag kan krypa, jag kan krypa, som en baby krypa fram.
Men sen jag lär mig att man kan springa och det vill jag göra nu.

Jag kan springa, jag kan springa, som en sprinter springa fort.
Men sen jag lär mig att man kan smyga
och det vill jag göra nu.

Jag kan smyga, jag kan smyga som indianer smyga tyst.
Men sen jag lär mig att man kan hoppa och det vill jag göra nu.

Fortsätt med t ex, hoppa som en groda,
åla som små ormar, flaxa som en fågel, snurra som en virvel etc, etc.
Ide och text: Birgitta Cabo Galindo

En kulen natt

En kulen natt, natt, natt, min båt jag styrde.
På havets våg- a- di, våg -a- di, våg, så skummet yrde.
Och vart jag såg- a- di, såg -a- di, såg,
På havets våg -a- di, våg -a- di, våg.
Långt ner i djup - pi - di - pi - di- pi,
En fisk jag såg, och det var DU. 

På min förskola har vi haft ett litet tillägg:
Det var en haj
aj, aj, aj
jag blev så skraj!
Kropps-sång
Mel: Så går vi runt kring ett enebärsnår

Börja med att hålla varandra i händerna som i en ringdans.
Nu ska vi göra en rolig sång, en rolig sång,
en rolig sång.
Nu ska vi göra en rolig sång där all kan va´ med.
Fråga: Har ni hållit varandra i händerna idag? JAA!
Men har ni hållit varandra på
huvudet idag? NEEJ!
Då gör vi det! Alla håller varandra på
huvudet och så dansar man runt igen.
Byt ut "huvudet" och sjung sedan om de andra kroppsdelarna
!
Rumpan, axlarna, magen, ryggen, knäna, nacken, låren, öronen osv.

Huvud, axlar, händer
 (mel. Imse vimse spindel)

Huvud, axlar, händer,
mage, knän och tår.
Nacke, näsa, tänder,
ögon, kinder, hår.
Öron, rumpa, rygg, vader, lår.
Hela kroppen tar vi sedan ut och går.

Armarna de sträcker
vi mot taket opp.
Knäna lite böjer,
för att ta ett hopp.
Häl och tå och häl
och tå och Stopp!
Det är mycket roligt
att röra på sin kropp!

Tio små indianer

1. En och två och tre indianer,
fyra, fem och sex indianer,
sju och åtta och nio indianer
 tio små indianer.

2. Alla hade dom fjädrar på huvét,
alla hade dom pil och båge,
alla var dom stora och starka
 för björnen skulle dom ta.

3. Hysch, nu hör jag hur det brakar,
Hysch, nu hör jag hur det knakar,
Hysch, nu hör jag hur det brakar,
För nu kommer björnen fram.

4. En och två och tre indianer,
fyra, fem och sex indianer,
sju och åtta och nio indianer,
tio indianer sprang hem!

Jag hamrar och spikar

Jag hamrar och spikar
och bygger en bil.
Jag sågar och sågar
och drar med min fil.
Jag målar och målar
med tjockt och med tunt.
Jag startar min motor
och bilen kör runt.
Tut, tut, tut, tut, tut, tut, tut…………….
Nicka huvudet
(mel. Blinka lilla)

Nicka huvet av och an,
rör på kroppen allt du kan.
Dra upp axlarna en stund,
kryp ihop - gör kroppen rund.
Upp på tå och bli så lång
gör detsamma gång på gång.
 

En liten båt blir ofta våt

1. En liten båt blir ofta vår om magen när det stänker. En liten båt blir ofta vår om magen när det stänker, jag undrar vad den tänker?
2. Den tänker att i böljan blå där simmar små små fiskar. Den tänker att i böljan blå där simmar små små fiskar, jag undrar vad de viskar?
3. De viskar att det finns en skatt långt ner på havets botten. De viskar att det finns en skatt långt ner på havets botten, jag undrar vem som fått den?
Honky tonky

Vi sätter högra foten fram,
vi sätter högra foten bak,
Vi sätter högra foten fram och skaka lite grann.
Och vi gör en Honky Tonky
som vi gör varenda da,
Och det var allt för denna gång.

Åh Åh Honky Tonky (klapp, klapp)
Åh Honky Tonky (klapp, klapp)
Åh Honky Tonky, det är en sång
som det svänger om! HEJ!
Sjung även om armen, fingret, örat mm.

Upp och ner
 (mel. Ekorrn satt i granen)

Lägg dig ner på golvet,
klappa dina händer.
Sträck ett ben i luften,
ett och ett i sänder.
Hoppa upp på fötter sen,
lägg dig sedan ner igen.
Och rulla runt på golvet.
Sträck på armen
 (mel. Broder Jakob)

Sträck på armen, andra armen.
Tänj och dra, tänj och dra.
Rulla dina axlar, rulla dina axlar.
Lyft och sänk, lyft och sänk.
Böj åt vänster, böj åt höger.
Om igen, om igen.
Lyft på ena benet, lyft på andra benet.
Nig och sträck, nig och sträck.


Nytt 090104
 
Två små händer
(mel: Gubben Noa)
Två små händer, två små händer
har vi allihop.
Med dem kan vi smeka,
fingrarna kan peka.
Två små händer, två små händer
har vi allihop.
Två små fötter, två små fötter
har vi allihop.
Med dem kan vi trampa,
sparka boll och stampa.
Två små fötter, två små fötter
har vi allihop.
Två små ögon, två små ögon
har vi allihop.
Med dem kan vi titta,
gömda saker hitta.
Två små ögon, två små ögon
har vi allihop.
Två små öron, två små öron
har vi allihop.
Med dem kan vi lyssna
om vi är riktigt tysta.
Två små öron, två små öron
har vi allihop.
Alla händer säger klapp…
(mel: Nu är glada julen slut)

Alla händer säger klapp, klapp, klapp 
alla fötter säger stamp, stamp, stamp 
huvet säger nickinick nick nick 
klockan säger tickitick tick tick 
nu ska barnen lyssna.



Öga, öra, näsa, mun
(mel: Blinka lilla stjärna)
Öga, öra, näsa, mun.
Kinden den är mjuk och rund.
Armar två med händer på.
Mage, ben med fötter på
Öga, öra, näsa, mun
Kinden den är mjuk och rund.

 


Klappa händerna när du är riktigt glad
Klappa händerna när du är riktigt glad.
Klappa händerna när du är riktigt glad.
Du kan också glädja andra
 som på denna jorden vandra,
klappa händerna när du är riktigt glad.
Stampa fötterna när du är riktigt glad........
Slå på dina knän när du är riktigt glad........
Knäpp med fingrarna när du är riktigt glad........
Säg hej, hej till vännen din som sitter där.....
Gör nu alltihop om du är riktigt glad.
Klappa, stampa slå på dina knän, knäpp med fingrarna, säg hej, hej!
Du kan också glädja andra
 som på denna jorden vandra,
Gör nu alltihop om du är riktigt glad.
Klappa, stampa slå på dina knän, knäpp med fingrarna, säg hej, hej!
Gör rörelserna som ni sjunger om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar